Klagomål/Synpunkter

Synpunkter, klagomål & visselblåsning
Vår målsättning är att du som kund, anställd eller anhörig alltid ska få ett bra
bemötande. Har du synpunkter eller klagomål du vill framföra så hör gärna av
dig via e-post eller telefon till oss på Teckenspråkig assistans. Dina åsikter är
viktiga för oss för att vi ska kunna bli ännu bättre på vårt arbete.

Vad är visselblåsning?
Visselblåsarfunktionen är till för att anmäla missförhållanden och olagligheter
inom Teckenspråkig assistans. Det ska vara sådant som den breda allmänheten
har ett intresse av att få reda på och inte beröra till exempel enskild assistans,
missnöje på arbetsplatsen eller mobbning. Misstankarna ska vara konkreta och kan exempelvis vara:

  • Ekonomisk brottslighet, mutor och/eller korruption
  • Allvarlig påverkan på enskildas liv och hälsa som exempelvis systematisk diskriminering
  • Jäv


Visselblåsning ersätter inte din plikt om medarbetares och verksamheters
rapporteringsskyldighet enligt Lex Sarah, Lex Maria eller SoL, 1§14 kap. För
information och anmälan gällande dessa lagar.
 
Inom Teckenspråkig assistans kan alla anställda visselblåsa. Lagen omfattar de
som är eller har varit anställda i Teckenspråkig assistans samt dem som ska
börja inom Teckenspråkig assistans.

Som visselblåsare är du skyddad av visselblåsarlagen (Lag 2021:890). För att
visselblåsarskyddet ska gälla i kontakt med media måste du först ha visselblåst
till Teckenspråkig assistans eller berörd myndighet, utan att Teckenspråkig
assistans eller myndigheten har hanterat din visselblåsning.

Visselblåsning kan göras skriftligt eller muntligt. Teckenspråkig assistans kan
behöva spela in om det är ett muntligt samtal. Du behöver inte lämna ditt namn
eller några kontaktuppgifter, men du kan då inte få veta vad vi gör med
informationen.

Du får bryta tystnadsplikten när du visselblåser men inte utlämna enskilda
personers handlingar.
 
Så här gör du för att visselblåsa:
Teckenspråkig assistans använder sig av ett utomstående företag som heter
Qnister för en säker hantering av visselblåsning.

Klicka här för att göra din anmälan/rapport

Epost: info@teckensprakigassistans.se
Vanlig post: Teckenspråkig Assistans
Bryggvägen 8, 183 63 Täby
Tel:073-9575895
 
Hur hanterar vi din rapport?
Alla inkomna ärenden hanteras av två personer inom Teckenspråkig assistans.
Om du väljer att ange vem du är kommer du, såvida du inte frånsäger dig sådan
rätt, att få bekräftelse på mottagande av visselblåsningen. Vi kan behöva
kontakta dig för kompletterande uppgifter och när ärendet är utrett, så att du får
återkoppling om vidtagna åtgärder.

Det är tillåtet för Teckenspråkig assistans att spara personuppgifter som du
lämnar eftersom vi måste följa visselblåsarlagen i enlighet med GDPR.
Ändamålet med personuppgiftshanteringen är att återkoppla till dig när vi följer
upp informationen i visselblåsningen.

När du lämnar en muntlig visselblåsarrapport kan vi behöva spela in samtalet.
Detta görs i enlighet med GDPR. Personuppgifter i visselblåsningar gallras senast två år efter att ärendet är
avslutat.